Thursday 19 April 2012

ANTARA LOBAK DAN SAWI




SITUASI 29
Alhamdulillah, bersyukur pada Ilahi. 
Situasi pada kali ini adalah mengisah tentang penggunaan panggilan bagi sawi dan lobak. Lain tempat, lain panggilnya. Keadaan inilah yang dapat digambarkan dengan perbezaan daerah dan negeri menyebabkan nama dipanggil berlainan. Lain Terengganu, lain pula Kelantan istilah bagi sayur tersebut. 
Situasi ini berlaku apabila saya balik dari pasar membeli sayur dan meletakkannya di atas meja. Membuatkan satu persoalan telah terjawab. Perbualan antara orang Terengganu dengan orang Kelantan telah menunjukan perbezaan nama bagi sayur ini. Bagi masyarakat Terengganu, lobak adalah lobak, manakala masyarakat Kelantan memanggil sawi adalah lobak.



Sememangnya, seperti sedia maklum terdapat dua jenis lobak, iaitu lobak merah dan lobak putih. Bagi masyarakat Terengganu, Lobak adalah merujuk kepada lobak atau dalam bahasa Inggerisnya ''Carrot". Betullah panggilan bagi masyarakat Terengganu itu. 

Namun, berbeza pula bagi sesetengah masyarakat di Kelantan, lobak adalah merujuk kepada sawi yang berdaun lebar. Sayur sawi ini, jika di Kelantan memanggilnya dengan panggilan lobak. Perbezaan tempat telah menunjukkan bahawa sayur yang sama tetapi dipanggil dengan nama yang berlainan. 

1 comment: