Alhamdulillah sekali lagi dapat tangan ini menaip dalam laman ini untuk santapan rakan taulan.Tajuk pada kali ini adalah berkaitan dengan bahasa tidak sopan dalam kalangan masyarakat kita terutama golongan remaja. Penggunaan bahasa yang suka membangga diri, memaki hamun,
memfitnah, memprovokasi, mengejek, melecehkan orang lain dan sebagainya kini
mengambil tempat yang akhirnya menggambarkan citra dan peribadi bangsa yang
negatif. Lebih malang ialah kini indahnya sesebuah bangsa bukan lagi kerana
bahasa yang digunakan.
X Salmah dan saya tidak mahu menegur satu sama lain.“Sudahlah Salmah, saya tidak mahu bercakap dengan awak lagi,” saya sengaja menarikkan suara.
“Kenapa ni? Bising lagi. Anan balik, mak bising. Anan tak balik pun, mak bising. Asyik nak mengamuk saja. Mak ni harimau jadi-jadian ya? Kalau nak mengaum selalu, nanti besok Anan hantar pergi sarkis. Nak?”
Penekanan terhadap beberapa aspek seperti apa yang sebaiknya dikatakan pada waktu dan dalam keadaan tertentu, penggunaan ragam bahasa yang bersesuaian dengan situasi, mengambil kira bagaimana dan bila kita harus menunggu giliran untuk bercakap atau mencelah, mengetahui kenyaringan suara yang sesuai digunakan ketika berbicara, mengetahui bagaimana sikap dan gerak geri badan yang bersesuaian ketika berbicara dan akhir sekali ialah bila masanya kita harus diam dan mengakhiri sesuatu perbicaraan juga menjadi komponen yang tidak kurang pentingnya dalam objektif kita mewujudkan gaya hidup yang sempurna dan penuh dengan nilai kesantunan agar keperibadian bangsa yang luhur, dihormati dan disegani dapat dikekalkan.
Sedang suatu ketika dulu bangsa Melayu terkenal dengan ciri-ciri
ketimuran yang sarat teguh dengan nilai-nilai mulia dan budi pekerti tinggi.
Bahasa diangkat sebagai medium yang berperanan menggabung jalin segala aspek
pemikiran, kesopanan, keintelektualan dengan budaya masyarakat Melayu ketika
itu.
Gambaran yang dilakukan secara realistik oleh tokoh-tokoh bahasa
dan kesusasteraan Melayu seperti Zainal Abidin Ahmad (Za’ba), Hamzah Fansuri,
Nuruddin Al-Raniri, Syeikh ’Abd Al-Samad dan sebagainya melalui karya-karya
mereka ini dengan gahnya mengaspirasi segala semangat, keadaan masyarakat, cara
hidup, nilai budaya, cita rasa dan pemikiran masyarakat Melayu kepada dunia
luar.
Bangsa Melayu khususnya sedang berhadapan dengan satu fasa
kebejatan budi yang memperlihatkan betapa mudahnya keperibadian bangsa
dipengaruhi oleh unsur-unsur luar. Keadaan ini berlaku sealiran pula dengan
berkembang dan memuncaknya nilai pembangunan material, teknologi yang bercirikan
budaya luar.
Secara tidak langsung keadaan ini telah menghakis sedikit demi
sedikit nilai-nilai berbudi dan santun yang selama ini menjadi pasak kemegahan
budaya dan bangsa. Krisis ini berlaku tidak mengira peringkat umur, status dan
pangkat sama ada golongan kanak-kanak, remaja, dewasa bahkan sektor awam yang
seharusnya menjunjung etika berbahasa dalam memberi khidmat kepada masyarakat
semakin kurang ditekankan.
Apa yang berlaku ialah masyarakat sekadar menyampaikan idea yang
ada dalam fikiran sehingga lupa mematuhi norma budaya dan tatacara komunikasi
verbal yang baik dan sopan. Kesannya, segala nilai negatif seperti sombong,
angkuh, bersikap tidak acuh, ego, tidak beradat bahkan kurang ajar berlaku yang
boleh membantutkan kelancaran komunikasi.
Begitu juga halnya dengan bahasa yang digunakan oleh media
khususnya saluran radio masih menampakkan kegagalan untuk mempraktikkan unsur
kesopanan berbahasa dengan baik. Menerusi agenda mempromosikan produk
khususnya, media masih gagal mengenal pasti penggunaan kata ganti diri yang
tepat. Terdapat iklan mempromosi pakaian yang menggunakan kata ganti diri
‘kamu’ bagi merujuk kepada pendengar sedangkan sudah sedia jelas bahawa
pendengar dan media ada jurang yang harus diambil kira, iaitu dari aspek usia,
taraf pendidikan dan status gelaran yang secara harfiahnya tidak mempunyai
hubungan yang akrab dengan media.
Meskipun kesan kesantunan berbeza-beza mengikut jenis sapaan
yang digunakan namun layakkah jika sebahagian pendengar yang terdiri daripada
warga emas di‘kamu-kamu’kan sahaja? Kepelbagaian sistem sapaan dalam bahasa
Melayu dengan mudah telah menggariskan kepelbagaian fungsi bentuk sapaan yang
lebih sesuai dan sopan untuk digunakan bagi menggantikan bentuk sapaan ‘kamu’,
iaitu ‘anda’.
Dalam konteks komunikasi verbal dua hala, berlaku juga trend
pengucapan yang tanpa disedari sebenarnya boleh menyinggung hati dan perasaan
orang lain terutamanya apabila berlaku antara dua peringkat umur yang berbeza.
Tentu sekali kita biasa mendengar ungkapan ‘tau tak pe’ yang kini dilihat
menjadi kebiasaan pengucapan golongan remaja. Lebih mengecewakan ialah mereka
langsung tidak mengetahui negatifnya ungkapan tersebut walaupun bertujuan untuk
mengiyakan atau bersetuju dengan pendapat yang dikemukakan. Tingkah laku
komunikasi tersebut sebenarnya secara tidak langsung menggambarkan sikap
sombong, berlagak, membangga diri serta memperlihatkan penutur lebih tahu akan
perkara yang sedang dibincangkan walaupun melibatkan dua peringkat umur yang
berbeza.
Untuk menggantikan ungkapan tersebut, difikirkan wajar
menggunakan ungkapan persetujuan yang menunjukkan kerendahan diri, berbudi dan
hormat seperti ‘ye, betul tu’, ‘saya setuju’ dan sebagainya. Kelemahan dan
ketidakarifan ini akhirnya akan memperlihatkan kurang pekanya masyarakat kita
untuk menghalusi nilai kesopanan berbahasa dengan baik.
Selain untuk menggambarkan sahsiah bangsa, kesantunan berbahasa
bertujuan untuk melancarkan komunikasi sosial. Akan tetapi, berlakunya krisis
kesantunan berbahasa ini sebenarnya tiada lain akibat pengaruh persekitaran,
lakonan masyarakat kita sendiri selain pengaruh media yang dilihat amat mudah
mempengaruhi perilaku berbahasa anak-anak muda.
Bahasa orang Melayu terus menerus menjadi layu. Tidak kira sama
ada dituturkan kepada sesama rakan sebaya atau yang lebih berusia, penggunaan
kata ganti nama diri yang sopan dan lebih manis seperti awak, anda, saudara,
encik, tuan dan sebagainya telah digantikan dengan panggilan ringkas seperti
‘lu’, ‘gua’, ‘bro’, ‘beb’ dan banyak lagi. Keadaan ini seolah-olah menggambarkan
kepada kita bahawa penerimaan masyarakat secara membabi buta ini secara
halusnya telah menidakkan keupayaan bahasa ibunda sebagai kayu ukur yang
menentukan tingginya martabat bangsa. Ditakuti apabila bahasa ibunda
dicacamarbakan maka budaya, nilai dan corak pemikiran tidak lagi mampu
dicorakkan oleh bangsanya sendiri.
Seringkali juga kita berhadapan dengan situasi tiadanya
kesedaran mengutamakan soal hormat dan ketertiban terutamanya dalam kalangan
remaja dengan cara mengucapkan salam sapaan tanda hormat sebelum memulakan
bicara khususnya dalam situasi tidak formal.
Contoh dialog
Contoh dialog
X Salmah dan saya tidak mahu menegur satu sama lain.“Sudahlah Salmah, saya tidak mahu bercakap dengan awak lagi,” saya sengaja menarikkan suara.
“Saya juga begitu, daripada bercakap dengan awak, baik saya bercakap dengan tembok. Tak sakit hati saya!” Bulat mata Salmah sebesar duit lima puluh sen.
Contoh Dialog 2:
- “Apa nak jadi dengan kau ni Anan? Selagi belum pukul 2, 3 pagi, selagi itulah kau tak ingat nak balik. Dahlah tu, tiap pagi kau balik, mabuk.”
Contoh Dialog 2:
- “Apa nak jadi dengan kau ni Anan? Selagi belum pukul 2, 3 pagi, selagi itulah kau tak ingat nak balik. Dahlah tu, tiap pagi kau balik, mabuk.”
“Kenapa ni? Bising lagi. Anan balik, mak bising. Anan tak balik pun, mak bising. Asyik nak mengamuk saja. Mak ni harimau jadi-jadian ya? Kalau nak mengaum selalu, nanti besok Anan hantar pergi sarkis. Nak?”
Penekanan terhadap beberapa aspek seperti apa yang sebaiknya dikatakan pada waktu dan dalam keadaan tertentu, penggunaan ragam bahasa yang bersesuaian dengan situasi, mengambil kira bagaimana dan bila kita harus menunggu giliran untuk bercakap atau mencelah, mengetahui kenyaringan suara yang sesuai digunakan ketika berbicara, mengetahui bagaimana sikap dan gerak geri badan yang bersesuaian ketika berbicara dan akhir sekali ialah bila masanya kita harus diam dan mengakhiri sesuatu perbicaraan juga menjadi komponen yang tidak kurang pentingnya dalam objektif kita mewujudkan gaya hidup yang sempurna dan penuh dengan nilai kesantunan agar keperibadian bangsa yang luhur, dihormati dan disegani dapat dikekalkan.
No comments:
Post a Comment