Monday 19 March 2012

ADAKAH SAJAK SATU MEDIUM KITA BERBAHASA ?



SITUASI 11
Alhamdulillah, bersyukur kehadrat ilahi atas segala kurnia dan limpah hidayahNya kepada kita....
Adakah sajak satu medium kita berbahasa?. Maka di sini ingin saya memcoret serba sedikit mengenai sajak. Sememangnya, seperti yang kita sedia maklum bahawa masyarakat Melayu sememangnya sangat kaya dan tinggi nilai bahasanya terutama dalam pantun, sajak, syair, pepatah, peribahasa dan sebagainya yang menjadi medium perhubungan bagi menyampaikan hasrat dan berkomunikasi antara satu sama lain. Fokus saya pada kali ini adalah mengenai sajak. Sajak adalah merupakan lukisan imaginasi yang terbentuk daripada sususnan kata yang digubah dalam bahasa yang indah. Sebagai karya estetika, sajak merupakan karya seni yang memilih keindahan yang mampu memukau jiwa apabila kena dengan gaya gubahannya.
Bahasa ialah elemen yang menentukan jati diri penyair. Penyair yang kehilangan seni bahasanya akan kehilangan segala-galanya.  Bahasa yang indah bagi penyair sepatutnya bahasa yang boleh memberikan kebebasan kepadannya.
untuk mengembangkan dan mengolahnya menjadi media komunikasi yang mudah dan lancar. 

Siapakah penyair-penyair di Malaysia Ye....???




Sebenarnya ramai penyair yang terkenal, Antaranya seperti.....


A. SAMAD SAID

USMAN AWANG


Selama ini pun, keadaan yang diperlukan oleh penyair untuk menghasilkan sajak yang bagus hanya lahir daripada bahasa yang merdeka, yang bebas, yang lentur, yang tidak terkurung dan tidak terperangkap dalam pelbagai aturan dan tatabahasa yang kaku dan beku. Sajak “Kekasih” karya Usman Awang, misalnya, tidak mungkin lahir sebagai sajak yang puitis kalau penggunaan bahasanya tidak merdeka.


Akan kupintal buih-buih
menjadi tali
mengikatmu
Akan kuanyam gelombang-gelombang 
menjadi hamparan
ranjang tidurmu
Akan kujahit bayu gunung
menjadi baju
pakaian malammu

Kemerdekaan bahasa sajak tersebut lahir daripada jiwa syahdu penyair Usman, tentang apa-apa yang dilihat matanya, dirasakan dan dicecap lidah dan kulitnya, yang dicium hidungnya, difikirkan otak dan sesuatu yang disimpan dalam hatinya. Ekspresi jiwa itulah yang telah membolehkan Usman menghadirkan rasa indah dan rasa kagum untuk berkongsi bersama-sama yang sudi menikmatinya. Sajak yang indah seharusnya berkomunikasi secara langsung dengan alam. Oleh itu, sajak juga merupakan medium bagi para penyair menyampaikan buah fikiran. Walaupun bukan secara langsung, tetapi melalui bahasa indah akan dapat difahami oleh masyarakat. Hal ini demikian kerana masyarakat melayu sudah sekian lama dan mempunyai khazanah bahasa yang indah.

No comments:

Post a Comment